Om två dukar och en mössa...

I förrgår och igår var jag på bio. Den första jag såg var Avatar, dock inte i 3D.

För första gången i mitt liv gick jag själv på bio. Något jag sagt tidigare att jag aldrig skulle göra. Det var nära en gång tidigare. Hade precis jobbat ett långt pass på en lördag på mitt förra jobb. Av ren självbevarelsedrift kände jag mig tvungen att unna mig ett biobesök. Den gången tänkte jag se Vicky Christina Barceolona men tänkte att jag skulle ringa Jens först för att fråga om han skulle med. Det slutade med att vi båda såg Tropic Thunder istället.

Nog om det. Mer Avatar.

Avatar är ju den som alla pratar om och därför tänker jag inte förklara den närmare. Filmen är en riktig upplevelse i sig och borde inte lämna någon oberörd eller besviken. Att filmen är riktigt bra är nog de allra flesta överrens om. Den enda kritik jag hört riktats mot filmen är att handlingen är simpel och förutsägbar och att dialogen är lite tradig emellanåt. Tänkte kommentera kritiken lite kort, samt rikta min egen.

Handlingen är lätt att ta till sig. Inte efter 5-10 minuter men väl efter att personerna i filmen förklarat varför de är på planeten Pandora och vad Jake Sully är där för att göra. Att handlingen är simpel är till viss del korrekt men ordet "simpel" har sådan negativ klang. Jag skulle beskriva handlingen som intressant men lätttillgänglig. Jag var mycket intresserad av bakgrundshistorien till det hela men det är å andra sidan lätt att "räkna ut resten" om vi tänker på människans natur. Ännu mer fakta och intriger hade nog bara dragit ner tempot i den här filmen. Kanske får man reda på mer i en uppföljare. Vi får se. Handlingen som sådan, att föra filmen vidare, scen efter scen är gjord med enkla medel men det fungerar utmärkt. Hela idén med systemet med avatarer och den sprudlande fantasi vad gäller planeten Pandora och dess liv och vegetation är för mig magiskt. Jag blev glad som ett litet barn under samtliga scener ute i naturen. Fick nästan ont i kinderna av mitt långvariga leende.

Dialogen.. tråkig? banal? platt? Trams. Den enda person i filmen som hade korthuggna kommentarer var Miles Quaritch, den biffiga militären men det tyckte jag stärkte hans karaktär. Passade honom utmärkt. Tyckte annars dialogen var riktigt rolig och smart emellanåt. Sigourney Weaver är den första jag tänker på här. Även Jake Sully levererade ett antal sköna repliker. Michelle Rodriguez karaktär var den enda som jag tyckte var lite fyrkantig men det var inget jag tyckte drog ner helhetsintrycket. För de som irriterar sig på henne så kan de jubla åt att hon är med få minuter i filmen. Få minuter med repliker åtminstone.

Då till min egen kritik mot filmen. Det jag snart ska förklara är anledningen till att jag inte ger filmen högsta betyg, alltså 10/10 enligt betygsskalan på imdb.com. Endast fem filmer har jag gett högsta betyg. Avatar må vara fantastisk på alla sätt. Musiken, skådespeleriet, specialeffekterna, allt! Det är så genomarbetat och den värme filmen utstrålar, bara att tänka på det nu ger mig gåshud. Dock saknar jag en sak. Bara en.

Spänning.

Denna olidliga spänning, som lägger sig under huden och bara väntar att få reda på hur det ska gå för att känslan ska kunna dämpas. Den ovisshet man så lätt kan känna första gången man ser en film. När man sitter på helspänn, nästan ställer sig upp i extas. Vad kommer ske härnäst? Detta är det jag saknade i Avatar. I det sista stora slaget satt jag mest och beundrade specialeffekterna, blev inte engagerad fullt ut. Oavsett vad visste jag att det skulle gå vägen till sist. Även om det framstog som självklart att det skulle bli ett lyckligt slut så går det att skapa mer spänning. Se bara på Sagan om Ringen: Konungens Återkomst. Att ringen skulle förstöras har man kännt till sedan den introducerades i den första filmen. När ringen till sist ska förstöras får Frodo andra tankar. han tar på sig ringen och beger sig mot utgången. Nu dyker en förbannad Gollum upp och det blir en episk dragkamp om ringen där till sist båda far över kanten! Gollum, med ringen faller ner i lavan och vad händer? Lavan stelnar till, ringer lägger sig på ytan. Klipp till Frodo & Sam vid klippkanten.

Det hela kulminerar med ringens och Mordors förstörelse. Något vi väntat på länge och haft kunskapen om. Ändå blir den scenen så otroligt laddad av spänning, utan att det blir för utdraget.

James Cameron som har regisserat och skrivit manus till Avatar (+ allt annat han gjort) är inte obekant med detta. För 19 år sedan gjorde han Terminator 2: Judgement Day som är fruktansvärt spännande. Det är å andra sidan en thriller vilket Avatar inte är men den sista fighten i Avatar kändes för kort och var inte alls särskilt spännande. Det blev spännande när militärkillen begav sig mot "the source" alltså, människokroppen. Han lyfter upp locket men det är fel person ikopplad! Här skulle jag velat se att han fortsatte med nästa behållare, istället ger han sig på avataren och där försvann spänningen och mitt engagemang. Det mest spännande för mig var om en skadeskjuten kvinna i filmen skulle överleva eller inte. Om hon gör det eller inte får ni upptäcka själv.

För Avatar är trots min långa utläggning en fantastisk film. Det är inte bara en film, det är en hel upplevelse i sig. Och då såg jag inte ens 3D-versionen av filmen eftersom den möjligheten ej finns i Jönköping. En vacker dag ska jag dock se den i 3D och det kommer bli en upplevelse utöver det vanliga. Ser nu fram emot släppet på bluray. Kommer köpa den direkt och se om den många gånger under de kommande åren.

9/10

---------------

Igår såg jag Sherlock Holmes. Då min text om Avatar blev lång tänkte jag inte skriva mycket om denna film. Sherlock Holmes spelas av Robert Downey Jr som gör sin tolkning galant. Hans ständiga följeslagare spelas av Jude Law, också riktigt bra insats av honom.

Vad filmen saknar är en inbjuden till oss som åskådare att lösa mysteriet. Många förklaringar Holmes förklarar känns långsökta och är rent av omöjliga för oss att lista ut. Holmes går ofta händelserna i förväg. Filmen har en mörk färgpalett men det är mycket humor som ger lite färg på det hela. Dock tycker jag att historien kändes ganska lam och inte alls nyskapande. Satt längst fram i salongen och kände att jag missade några detaljer ibland. Kan mycket väl vara en film jag skulle uppskatta vid en andra titt. Men just nu:

5/10

----------------

Och mössan?

Glömde den såklart efter att jag såg Avatar. Efter Sherlock Holmes fick jag följa med en anställd in i salongen där jag såg Avatar dagen innan. Nu gick alla gäster ut från salongen och eftertexterna hade precis börjat rulla. Som tur var låg min mössa på golvet vid plats 69 och jag kunde återvända hem med värme om knoppen.

Mer om skolstart och annat i nästa inlägg. Jag tycker om att skriva om filmer så det fick bli prioritet denna gång.

Kommentarer
Postat av: John

I juni kommer blurayen har jag läst. Ska vi tävla vem som håller bluray-utgåvan i sin hand först? :P Värt att tillägga är att den inte kommer att släppas i 3D i den första releasevågen vad jag har hört.



Alltså:

2D-bluray - juni 2010

3D-bluray - senare



PS3orna stödjer 3D efter bara en liten uppdatering av mjukvaran dock, vilket är fukkin sweet!

2010-01-21 @ 18:14:40
URL: http://john0920.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0