sticka två tröjor samtidigt

Igår var jag på en av de bästa föreläsningarna någonsing, om inte den bästa! Det handlade dock inte om ekonomi denna gång...

Lena Maria Klingvall föddes 1968 i Sverige. Dock föddes hon med ett och ett halvt ben och utan armar. Under sina yngre år gick hon på musiklinje på gymnasiet samt på musikhögskola i Stockholm. Det är dock inte bara musik hon ägnat sig åt. Hon har även tagit åtskilliga VM-guld i simning samt OS-guld (paralympics) i Seoul i Sydkorea 1988. Hon är även konstnär och författare och har turnerat åtskilliga runt om i världen. I Synnerhet i Asien där hon blivit mest känd. Hon är också hedermedborgare av Taiwan.

På föreläsningen igår varvade hon berättelser om sitt liv med sång. Först trodde jag det skulle bli segt med sång (hatar såna inslag i galor på TV) men hon var så bra att det bara var skönt med små pauser. Hon sjöng allt från ABBA till en kinesisk folkvisa om Jasmin som var väldigt fin. Emellanåt delade hon med sig av fantastiska anekdoter. Som när hon simmade ikapp med borgmästaren av Taipei, eller när hon spelade kort på gatan i Paris. Riktigt underhållande!

Kort sagt handlade föreläsningen om livskvalitet. Att få alla att känna sig bättre och så vidare. Det lyckades hon verkligen med. Jag upplevde det aldrig som att hon skröt över sina bravader eller att hon försökte få alla att tro att alla kan lyckas. Hon påpekade flera gånger att utan sina föräldrar och den miljö hon växte upp i så hade hon aldrig varit där hon är idag. Det var nog mer en allmän uppmaning att alla är olika och att alla förtjänar uppskattning och värme oavsett handikapp, utseende, personlighet o.s.v.

En rolig sak jag lade märke till var att bara vara 4-5 killar på plats, resterande var 150-ish tjejer. Ingen i min klass lyckades jag få med mig (föreläsningen började 16.00), men att gå själv kan vara nog så skönt ibland.

---

Idag är sista dagen innan jag påbörjar mitt tentaplugg. Egentligen blir det nog inte förrän torsdag då vi måste avsluta ett grupparbete först. Har fått vittring på jullovet och känner mig faktiskt riktigt peppad att få plugga rejält nu sista biten, vilket egentligen är ovanligt för mig. Plugget inför de kommande tentorna är en ökning med över 500 % jämfört med de två första tentorna. Nu jävlar bär det av!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0