J:02 - Umeda

Känslan av att aldrig vara helt ren är påtaglig. Det är alltid fuktigt ute oavsett tid eller väder. Varje dag duschar man innan vi går ut men efter två kvarter är man svettig igen. Guds gåva till oss är en air-condition apparat som hänger på väggen bredvid mig, och som även finns i de flesta byggnader. "Ska vi inte gå in och ta frisk luft?" är något jag aldrig kommer säga igen någon annanstans.

Sedan förra inlägget har vi hunnit med en hel del. Vi återvände till Fredriks gamla skola, denna gång på en måndag vilket gav lite bättre resultat. Fred (Fureddo)-san fick träffa en hel del av sina gamla lärare och vi bjöds både på dryck och sedermera även en lunch, och vilken lunch! Vi åkte i en av lärarnas bilar. Ca. 5 km från skolan stannar vi för att äta Sushi-kaiten (kaiten står för rullband tror jag). Vi sätter oss tillrätta och helt sonika åker all mat och dryck på ett rullband till vänster om vårat bord. Via en touch-screen kan vi beställa det vi vill ha eller plocka åt oss det som ser mest aptitligt ut. Det kändes väldigt modernt och surrealistiskt för egen del och var verkligen upplevelse, även vad gäller smak. Det kanske bästa av allt var att Fredriks lärare stod för hela kalaset!

I övrigt har vi åkt runt en del via Osakas tunnelbanetrafik. Vi har gått runt i olika stadsdelar och undertecknad har fotograferat en hel del. Många foton plåtades vid (och senare även på) Sky Building som var kanske den mäktigaste upplevelser så här långt. Det är en futuristisk skyskrapa som består av två "torn" som hålls ihop längst upp. Vi åkte upp i ett av tornen för att ta oss till högsta våningen. Jag har nog aldrig varit så höjdrädd i hela mitt liv, men efter ett tag blev jag van.
   Senare tog vi oss till takvåningen för att sätta oss tillrätta vid ett stort fönster för att fika, som bestod av en chokladkaka som var ljuvlig och en kopp hasselnötslatte som var det godaste kaffedryck jag hällt i mig. Väl uppe på toppen kunde man gå runt i en cirkel och ta del av utsikten åt alla håll i Osaka. Man blev nästan mörkrädd när man insåg vilken enorm stadsmetropol det är. Hissarna i Sky Building rörde sig så snabbt att jag fick lock i öronen åtskilliga gånger. Allt var så rent och fint dessutom! Finns en hel del bilder som jag får visa hemma i Vikingaland.

Igår kväll åt vi en måltid som heter Udon som egentligen var ganska god men som jag inte vill beskriva närmare eftersom den for ut samma väg som den togs in. Kanske var någon bakterie eller dylikt som jag inte tål. Hade svårt att somna efter middagen och till slut kände jag mig febrig och illamående. Lyckades till sist somna trots toalettbesöket. Idag känner jag mig lite småfebrig men kan inte bevisa det på något sätt då termometern ligger hemma i Östersund. Jag har som bekant för vana att bli sjuk men jag har åtminstone förhoppning av att det går över till imorgon. Idag är dessutom en dag som vi redan innan beslutat för att ta det lugnt. Kanske vi går en längre promenad bara, vi får se.

Känns som att jag laddar upp batterierna rejält här borta. McDonalds finns överallt men jag är aldrig där och tidsskillnaden mot Sverige gör att jag aldrig vet/orkar bry mig vad klockan är i Sverige. Ska inte ägna en tanke åt mina arbetskamrater hade jag tänkt, sorry!

På återseende!

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag hoppas inte den blir så fet :P

Du gör ju helt rätt i att skita i dina arbetskompisar när du är på andra sidan jorden! Du har säkert en del annat att fokusera på :P

2009-07-08 @ 19:49:22
URL: http://pacee.blogg.se/
Postat av: Victoria

Haha, jag ska berätta för dig sen!



Vad roligt ni verkar ha, njut nu. Man vet aldrig när man får semester nästa gång ;) När får du veta om skolan?

2009-07-08 @ 20:30:23
URL: http://lavictoria.blogg.se/
Postat av: nx

Haha. Vilken diss! Perfekt!

2009-07-09 @ 13:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0