I gotta feeling

Tisdag

700 studenter från JIBS samlas på en stor gräsmatta i en stadspark. Vi delas upp i två lika stora delar där en del går stadsvandring och den andra gruppen stannar för att leka. Det är lekar med mycket närkontakt och lite kläder emellanåt. Allt från att lägga alla sina kläder (så mycket man vågar) i en lång rad till att flytta en gurka mellan lagkamraterna utan att ta den med händerna. Mycket underhållande!

Kort därefter händer något sjukt! Alla springer fram mot scenen och skakar loss som om det vore nytt millenium med höga promillehalter, men klockan är drygt 15.00 och ingen (kanske någon) har druckit. Helt otrolig stämning helt enkelt. Solsken, bra musik, spex och så vidare. Kanske mitt bästa minne från Jönköping så här långt. Har inte upplevt samma stämning sedan Rådhustrappan, våren 2007.

Under kvällen är det förfest och beachparty! Förfesten var bland de trevligaste tillställningarna jag varit med om på länge. Slutade till sist med att fem norrlänningar och en hedersnorrlänning samlades i köket för att diskutera allt möjligt.

Onsdag

Bussresa till Kinnarps Arena. Kiruna (Micke) blir åksjuk efter två minuter. Vi andra diskuterar staden och var alla bor. "Det här är ju din hood Erik" var kul att höra. Väl vid HV71 hemmaarena smusslas vi in i en hall för att sedan sätta oss tillrätta på läktaren. Det är lite information, en film och två föreläsningar. En handlade om vikten av kreativitet i vårat samhälle och framförallt kommande decennier. Mycket lärorikt och intressant! Den andra handlade om svenskar och vad som är svenskt. En kul gubbe från England berättar om svenskar och vad som gör oss så konstiga. Jag kände mig träffad gång på gång och det var mycket underhållande. Klockrena iakttagelser.

Efter föreläsningar var det bara att vila inför kvällens togaparty. Finns inte så mycket att säga. Lite stel förefest till en början så jag gick ut för att ringa en vän hemma i Jämtland. Efter det samtalet inser jag hur många flyttat ut för att sitta kring ett bord. Jag slår mig ner och lyssnar mest på de andra. Roligast att lyssna på var en masterstudent vars syster är bästa vän med Carola. Där fick jag en del nya insikter om stjärnan.
   Sedan gick vi alla lakanklädda personer ut på en lokal krog. Det var kul, men blev nog någon jägermesiter för mycket. Var inte så äckligt som alla Östersundare berättat faktiskt.

Torsdag

Också en riktigt bra dag.

Skattjakt och olika aktiviteter. Vår faddergrupp (och alla andra grupper) gick runt i staden till olika stationer där vi skulle göra uppdrag. Ofta handlade det om att utse en eller några personer.

Allt från catwalk till cheeleadingramsor, till Friskis & Svettis pass, till stövelkastning.

Just stövelkastningen i sig var inte så märkvärdigt. Man skulle kasta en stövel ner i stadsfontänen och därefter hämta den. Gruppen innan tyckte de var jättecool när en av deras medlemmar badade i fontänen. Vi bräckte dem så klart genom att ALLA i min faddergrupp hoppade i fontänen varav fyra av oss klättrade upp en bit i den, därav jag var en av dem. Full poäng som tilldelades oss klart rättvist.

Det absolut roligaste uppdraget var nere vid kanalen och bron som förbinder två stadsdelar. Uppdraget var helt enkelt bara att hoppa i vattnet, simma lite grann. Mycket poäng för högljuddhet, crazyness och annat. Vet inte exakt hur mycket poäng vi fick men att hoppa i en smutsig iskall kanal var riktigt riktigt kul. Det samlades en del publik där, bestående av barnfamiljer, äldre och allt annat lösdrivande.

Dag blir kväll.

Dags för CAPS, eller "kapsning" på svenska. Ni vet det där fylleleken där man ska kasta kapsyler i varandras glas och undvika glaset i mitten? Tror vi var 8 pers runt vårat glas. Sydkoreanskan bredvid mig och faddern mitt emot fick dricka mest. Martin, som faddern heter är så himla rolig. Man ser direkt på honom när man druckit. Ödmjukt förklarar han att han är lättpåverkad. All heder åt män som inte är macho. Han vann nog allas respekt och fick alla att ha en rolig kväll.

Efter kapsningen var det "Fulsittning" näst på tur. En middag där man i grupperna sitter vid långbord och det är en del spex på scen. Det var sådär. Många var överförfriskade. Jag åt middagen och stack för att gå till en fest i närheten, men inte långt därefter dök alla andra upp så det varade tydligen inte så länge.

Senare gick alla studenter till Kåren (Akademien), studenternas uteställe. Är ungefär som vilken nattklubb som helst men här har dem en gigantisk rökruta samt en del bord och stolar utanför. Kiruna, Emanuel, Wendela och några andra spelar någon lek. Jag och Adam pratar om Fotbolls-VM 1994 i över en timme. Vi båda kan citera olika delar av "Fotbolls-VM-krönikan 1994" som SVT gjorde. Jag var något vassare än Adam men han lovade att återkomma. Sedan diskuterade vi hur olika nördar vi är och vad som utmärker oss, och annat. Det var kul. Känner mig inte särskilt nörd själv, bara lite annorlunda intressen kanske.

Fredag

SWE.

Student Water Event. Nordens största poolparty.

Behöver med andra ord inte gå in på vilket grymt ös det var där inne utan kan ta lite tråkiga saker. Först och främst fick dem jag känner mest inte tag på biljettt och de andra från min faddergrupp hittade jag sent. Vi var på samma buss på vägen till badet. Sen efter drygt halva vägen behövde jag stanna för att hämta badshorts och handduk. Efter drygt 15 minuter är jag åter vid vägen. Inte EN JÄVLA BUSS låter mig stiga på. Alla bussar är fulla och chauffören pekar bakåt för att visa att det kommer fler bussar, extrainsatta. Historien upprepar sig igen en stund senare. Jag blir tvärförbannad, något jag sällan blir men det var en skön urladdning. Skriker "FAN!!" högre än vad jag nånsin höjt rösten och beslutar mig för att gå till badet. Mitt emellan två stationer ser jag två bussar nerifrån backen, varpå jag springer i full karriär till närmaste bussstation men det var förgäves. Jag hann inte dit i tid och en bil bakom tutar och sätter upp långfingret.

Där någonstans orkade jag inte vara förbannad längre utan med ett sadistiskt leende på läpparna fantiserar jag om hur jag skjuter sönder hans knäskålar och hänger upp honom i ett träd, hängandes ut över Vättern. Busschaufförerna går liknande öden till mötes. Jag väntar utanför deras bostader för att ta hand om dem när deras arbetspass är över. Jag vet inte om det här gör mig till en sadist, men det var verkligen tillfredsställande att tänka på sånt. Inte för att jag skulle göra något liknande, men en tanke är alltid bara en tanke.

Poolpartyt var kul när jag väl hittade några kamrater. Gratis hamburgare fick man dessutom! Plus för att simbassängen var öppen och för att det var bra drag inomhus. Minus för att skumpartyt och garderoben var utomhus. Kallt som fan var det på gräset.

Började dåligt men slutade bra. Kan inte beskriva poolpartyt bättre än så.

Idag

Ikväll ska jag se Inglorious Basterds med Björn som läser andra året på teknikhögskolan. Har höga förväntingar på den här filmen. Halvvägs in i filmen är det Finsittning som alltså är en finare tillställning, liknande en studentbal, men jag vet knappt någon som ska gå. Trots det blir det nog knappast alkoholfritt ikväll heller, då jag hörde något rykte om en ytterliggare förfest med faddergruppen.

Det blir alltså en 6-dagars då jag får vila först imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0