blä

4 maj.

Från och med nu ska jag för alltid hata den dagen. Kommande år ska jag på något sätt utöva mitt hat på ett fysiskt sätt gentemot fjärde maj. Frågan är bara hur man slår, urinerar eller bränner på/upp en dag. Jag får återkomma till det. Måste finnas något sätt.

På www.skatteverket.se står det retsamt att senaste dag för deklaration är 4 maj. Efter det datumet är det för sent att få tillbaka pengar (men inte för att betala in så klart) för avdrag som bilkörning och annat. Det finns inget sätt att lösa det på, om jag skulle försöka så skulle jag nog få fingret av en myndighetsman.

Så vad gör man om man inte hittar sina deklarationspapper? Deklarera på internet säger ni? Är det som jag skulle göra men på papprerna står några nödvändiga, jävla 1990-tals koder. Annars blir Skatteverket tvär och grinig. Det finns ett annat sätt, nämligen e-legitimation, men då behövdes ytterligare två koder utan någon annan funktion än för att jävlas. Två antika koder varav en som utgick efter 30 dagar för ca. 370 år sedan.

"Men på internet går allt snabbt 2009" tänker jag och försöker igen. Kanske man kan få nya koder, men nej. Ett besök behövs på mitt närmaste bankkontor för att få nya antika koder. Med tanke på Sveriges öppettider för banker så har jag större chans av att banka mitt huvud i väggen upprepade gånger tills jag svimmar och vaknar upp i en bättre värld.

Deklaration via sms? Behöver fortfarande koderna från papprerna.

Leta ännu mer? Självklart! Har vänt upp och ner på lägenheten upprepade gånger, till och med kört hem till föräldrarna för att hjälpa till och en av dem följde dessutom med tillbaka hit för att leta. Det gick milt uttryckt åt helvete.

På sätt och vis kunde det dock ha blivit värre. En poliskontroll på vägen för några timmar sedan hade resulterat att mitt körkort skulle ha blivit indraget, och då jävlar i mig hade jag varit så förbannad att jag skulle säga upp mig direkt och söka mig till anarkosyndikalistiska grupper. När man hamnar i krångel med svenska myndigheter är det lätt att förstå resonemang som sådana grupper har.

Någon annan hederlig medborgare hade säkert kunnat förlora mer pengar än jag. Jag förlorar några tusen och tvingas istället betala in ca. 1200 kr.

Finns egentligen ingen att skylla på än jag. Jag som på senare år utvecklats i snabb takt till ett stadium där glömska och minnesluckor i närminnet är en vardag.

Ibland hatar jag mig själv.

Rejält.

Idag är en sådan dag.

4 maj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0