J:01 - Respawning

Klockan är nu 05.26 lokal tid vilket förmodligen innebär att mina kamrater i Sverige snart kommer befinna sig i sina sängar. Jag och min vän Fredrik har alltså åkt på en 18-dagars semester i ett mycket konstigt land som heter Japan. Vi kommer bo i staden Osaka men besök till närliggande städer och annat kommer att göras så småningom.

Efter en grillfest som inte bjöd på någon sömn var det dags att bege sig till tåget i Östersund. Blev inte mycket sömn de kommande 30 timmarna heller för den delen. Tre flyg- och tre tågresor senare plus en liten tur med en taxi hittade vi vårat kära hotell. Resa hit gick bra, finns inte så mycket att berätta. En lång väntan och jag fattade aldrig var jag skulle eller varför jag skulle till Japan. Plötsligt var man bara där och bemöttes av japanska folkmassor, japanska speakerröster och japansk lokaltrafik. Det var nog bland de första intrycken jag fick. Efter bara någon minut på en t-banestation sa jag till Fredrik att "japaner måste ju respawna överallt i närheten för det kan bara inte finnas så många. Det är ju sent på kvällen dessutom". Kommande erfarenheter visade dock att jag hade fel. De är verkligen överallt, men det är å andra sidan inga problem. Är kul att vara en del av denna enorma metropol. Har redan börjat bli bortskämd att behöva vänta 2-3 minuter på nästa tåg.

Efter att ha checkat in så gick vi snabbt ut på stan för att äta en middag. Lämpligt nog fanns det en restaurang precis 10 meter ifrån hotellet som vi besökte. Vi åt en rätt som enligt Fredrik härrör från Osaka, nämligen: Okonomiyaki. Jag tror jag stavade rätt. Fredrik ligger på mage i sin säng och spelar Super Mario på Nintendo DS så är inte så lätt att höra vad han säger. Maten var hur som helst jättegod. Svårt att beskriva men nån slags blandning mellan omelett och lasagne. Det var egentligen först inne på restaurangen som känslan av Japan tilltog allt mer. Man fick sitta på golvet vid ett lågt bord, pinnar, maten lades på en varm stekyta mellan oss, och att anime spelades på en TV-skärm på väggen var verkligen pricken över i:et.

Under andra dagen besökte vi Fredriks före detta värdfamilj. De var jättetrevliga och bjöd oss på spaghetti och köttfärsås. På liknande manér som på restaurangen satte vi oss till rätta på golvet framför deras fina hörnsoffa och med benen under bordet kunde vi avnjuta denna måltid, som även bjöd på kakor till efterrätt. Roligt också att ta del av familjens, kontra Fredriks dialog om allt som hänt och så vidare. Särskilt underhållande blev det när värdmamman pratade om det hon mest av allt vill se i Sverige. Renar var ett av dem och "big frogs" var ett av dem. Jag sneglade på en Fredrik som satt iklädd den mest roande min. Han hade alltså lurat i henne att det fanns stora jättegrodor i Sverige som kunde hoppa jättelångt. Tydligen hade värdpappan spelat med under Fredriks vistelse förra gången han var i Osaka. Det bjöds på en hel del skratt innan vi skildes åt denna gång. Vi fick skjuts till ett köpcentrum där vi skulle besöka en hair-stylist men den salongen var tydligen nerlagd, så nu när jag ser mig i spegeln ovanför denna skärm så ser jag fortfarande tunga lockar som hänger ner av trötthet. Hoppas kunna åtgärda den saken idag.

Tänkte inte berätta så mycket mer denna gång. Igår fick vi se lite mer av den enorma staden. Tänk er en stad som innehar Sveriges befolkning på 9 miljoner och så dubblar ni det. Då har ni Osaka. Alla horisonter jag sett så här långt har präglats av höghus och andra bostadsområden. I Japan är det bara Tokyo som är större tydligen.

Nu väntar snart en frukost.. vet inte än vad det blir. Igår blev det Cup Noodles med en vaniljyoghurt till. Mycket gott!

Internetanslutningen är lite knackig och att ladda upp bilder känns just nu inte så lockande. Skulle nog ta en stund. Vi får se om det blir lite senare under denna semester. Om inte så får jag väl visa en hel drös med bilder när jag kommer hem för intresserade.

För övrigt önskar jag min bror en trevlig födelsedag hemma i Sverige, men för hans egen del så märker han av den först om 2 timmar tidigast.

Ha det bra allihop för det tänkte jag få unna mig!

Kommentarer
Postat av: Brorsan

Tog bara en timme innan jag märkte det bäste broder! :)



Intressant och roligt att läsa om jättegrodorna! Jag kanske bör förvissa mig om att det inte finns någon sån utanför fönstret när jag lägger mig snart? :P



Ser fram emot att få se vad du får för en frisyr att visa upp när du kommer hem igen!



Vi hörs

2009-07-04 @ 23:59:21
URL: http://absoluteledin.blogg.se/
Postat av: Karin

Vi har försökt skicka mail, men de kommer i retur. Du kan väl kolla kommentarerna till det du skriver, så vi kan nå dig på det sättet.Här är allt bara bra.

Kul att få läsa vad ni gör!

2009-07-06 @ 11:18:01
URL: http://karinjl.blogspot.com
Postat av: Aida

åååh vad jag önskar att vi kunnat följa med, hoppas du har kul kram

2009-07-07 @ 21:43:09
URL: http://aidat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0