flava beans and a nice chianti

All right.

Åtta dagar sen det senaste jag skrev, inte okej.

Vi är fortfarande i början av kurserna. Ingen stress eller ångest med andra ord.

Sedan biobesöken förra veckan har jag levt lite väl slappt. En ändring på det påbörjades igår men mer om det i rättan tid.

Jag har sett en eller två filmer per dag. Ofta någon titel som finns med i boken: 1001 Filmer du måste se innan du dör som numera blivit en filmbibel för mig, trots det skrämmande namnet. Jag har nu drygt 890 filmer kvar att se. Får hoppas jag lever tillräckligt länge så jag hinner. Kommer nog å andra sidan skippa ett antal av de riktigt gamla filmerna (10- och 20-talet).

För några dagar sedan såg jag Rear Window (Fönstret åt gården, svensk titel) som jag tyckte om mycket. Grace Kelly var mer vacker än vad jag minns att hon var i klassikern High Noon. Rear Window handlar om en reporter på en stor tidning som väntar på att få återvända till jobbet efter en skada. I väntan sitter han i sin rullstol och kollar ut genom sitt fönster där han kan se rakt in i olika familjers och personers liv. Detta blir till sist en besatthet, i synnerhet då han tror sig vara vittne till ett mord. En mordgåta där både hans sjukgymnast och flickvän (Kelly) blir indragna. Fantastisk film, särskilt då den nu är över 50 år gammal. Handlingen känns högst modern än idag.

Andra filmer jag har sett på sistone är bland annat När lammen tystnar, 2001: A Space Oddysey och Blade Runner.

Även om det varit trevligt att se filmer och annat så var jag dålig på att behålla en bra dygnsrytm. Det är skönt att sova länge men då bör man istället lägga sig i tid. Detta är något jag haft problem med nu i två veckor men ska försöka bättra mig. Kommer bli lättare framöver dock av två anledningar. För det första är det fler föreläsningar framöver och grupparbeten lär dyka upp. En av kurserna verkar inte alls enkelt just nu, kommer nog få antränga mig lite där. För det andra har jag hittat ett gym, 15-20 minuter bort, där det är inte är så dyrt att träna om man köper ett dagskort som enbart gäller alla dagar mellan kl 07-14. Har aldrig gillat att gymma på kvällstid. Mycket skönare att gå upp i tid och träna och redan vid lunch känna att man hunnit med någonting vettigt. Att gå och lägga sig fram emot småtimmarna för att gå upp efter kl 12 är något jag inte vill göra igen. Det kan vara skönt ibland men när man väl får en normal dygnsrytm, då saknar man inte nattsuddarlivet.

Igår köpte jag ett par joggingskor som kommer användas inomhus fram till att snön smälter. Jag var egentligen på väg till Carl som fyllde år men passerade precis butiken Löplabbet när de skulle till att låsa. Jag frågade om jag fick komma in och förklarade mitt ärende. Då jag måste ha speciella skor eftersom jag har håfotsinlägg visste jag att det skulle ta en stund. Jag fick ett par strumpor och ett par testskor och springa på rullband. Hade aldrig gjort det tidigare i hela mitt liv. Kändes märkligt att springa i överhuvud taget. Dels för att jag aldrig springer och dels för att jag sprang/joggade på samma punkt. Samtidigt som jag lunkade utan att komma någonstans analyserade den trevlige mannen hur jag satte ner fötterna och annat som jag antar att han jade koll på.

Till sist fick jag prova ett par skor. Tyvärr är mina inlägg tjocka så det var svårt att hitta en lämplig modell. Till sist fick jag ett par som redan var upphöjda på rätt ställe. Det kändes mycket bra. Kommer dock inte kunna ha tjockare strumpor som t.ex. tubsockor men om det är något som jag har mycket av så är det just strumpor. Inga problem på den fronten. Jag köpte skorna. Det var inte billigt men å andra sidan behöver jag verkligen specialanpassade skor, något som både jag och den anställde hade en mutual understanding om.

Hos Carl blev jag och Micke bjuden på bärpaj och kaffe. Efter fikat såg vi filmen Skenbart - En film om tåg. En svensk film som är mycket rolig. Svart komedi är en av mina favoritgenrer. Efter skrattfesten gick vi till den lokala puben Pipes. Tycker det är kul att man genast blir igenkänd av personalen när man kliver in i värmen. Vi tog bara en öl vardera och pratade mycket om barndomsminnen. Kul att få delge anekdoter igen utan att börja fundera på om jag berättat detta tidigare. Strax innan stängning kl 24.00 bestämde vi oss för att gå hem till våra respektive tillhåll. Naturligtvis stöter vi på Markus, Rickard och Thomas precis utanför. Efter ytterliggare lite snack begav jag mig hemåt i den värsta blåsten jag varit med om på länge. Vinden kom från alla håll och var totalt oberäknelig. Ena stunden var det gratisskjuts i ryggen, den andra stunden var jag en mycket envis fotgängare som sakta men säkert tog sig framåt.

Idag har jag hämtat ut ett paket på Posten innehållandes en DVD-box med många av Alfreds Hitchcocks filmer. Han är för övrigt regissör till Rear Window som jag skrev om tidigare i inlägget och det är den enda film jag sett som han ligger bakom. Hitchcock är den regissör som har flest filmer i "1001 Filmer du måste se...." så det ska bli kul att få se dessa klassiker. Andra fynd jag hittat på sistone är en 3-disc DVD med några av Marilyn Monroes, en box med fem filmer med skådespelerskan Catherine Deneuve, samt filmtrilogin Trikoloren (Den blå, vita, och röda filmen). Discshop reade ut många dvdfilmer så inget av dessa köp kostade mycket, till skillnad från mina skor.

Ikväll har jag inte den blekaste om vad jag ska göra. Jag börjar med en middag så får jag se vad kvällen har att erbjuda.

Dagens filmcitat:

"Jag blir inte upprörd. Det skulle störa doseringen i min alkoholism."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0